מנוע ההזמנות בטעינה...

"מלחמת שלושת הימים"

אביתר ליכטמן, קשת יהונתן

מדובר היה ב-3 ימי קרב רצופים ועמוסים באירועים, שהתרחשו ממש פה, בשטח הביתי שלנו ברמת הגולן. את מלחמת ששת הימים כמובן שכולנו מכירים, אך שלוש שנים ושבועיים, אחרי פרוץ אותה המלחמה, ובמסגרת הצקות חוזרות ונשנות של הסורים שהחלו ב1969, פתחו הסורים בכ' בסיוון תש"ל, 24/6/1970 בהפגזות לאורך כל גזרת רמת הגולן. הצבא הסורי, שהכישלון הצורב של מלחמת ששת הימים עוד בער בו, ניסה להשיג ככה"נ הישגים קטנים בדמות כיבושים מקומיים ברמת הגולן.

הסורים ניסו לפלוש לרמת הגולן בשתי גזרות מקבילות: בגזרה הדרומית באיזור תל פארס, ובגזרה הצפונית, באיזור רכס הבוסטר, וכל זאת, בחסות הפגזות בלתי פוסקות לעבר המוצבים הישראליים סמוכי הגבול. שתי המתקפות נהדפו בסופו של דבר, אך הכח שבאיזור תל פארס, הספיק לעבור את הגבול לפני שנהדף, ובעצם שבר מעין "סטאטוס קוו" של ימי קרב בהם לא חדרו לשטח ישראל.
כוחותינו הגיבו באש ארטילריה לצד תקיפות אוויריות בתוך סוריה.

גם ביום שלמחרת, המשיכו הסורים בתקיפות, והפעם לעבר התיישבות מרום גולן בקונייטרה, שהייתה עדיין בשטחינו. צה"ל הגיב בעוצמה גבוהה יותר, בתקיפות עומק באיזור דמשק, לצד תקיפת המוצבים הסוריים הקרובים לגבול. במהלך שני ימי הקרבות הראשונים,
איבדנו שניים מלוחמינו, ועוד עשרות נפצעו.

ביום השלישי ל"מלחמה" יצאה ישראל במבצע נרחב שקיבל את השם "קיתון 10" וחצתה את הגבול לתוך סוריה. במסגרת המבצע, פשטו גדודי חטיבת השריון 188 על שלושה ממוצבי הקו הסוריים הקרובים, ובחסות ארטילריה והפצצות מהאוויר, הצליחו להשבית אותם. המבצע שהתקדם מהר מן המצופה, הוביל לפגיעה בשני מוצבים נוספים שלא נכללו בתכנית המקורית. באותו יום נפלו בקרב כוחותינו 10 חיילי צה"ל, וטייס בשם בועז איתן נפל בשבי. מצידם של הסורים, מספר ההרוגים עמד ככה"נ על כמה מאות, ועוד עשרות שנפלו בשבי.

המלחמה שנפתחה על ידי הסורים, והסתיימה במפלתם הצורבת, הביאה לשנתיים של שקט יחסי בגזרה. צה"ל לא שכח את טייסו השבוי, וכעבור שנתיים, יצא למבצע "ארגז", במטרה להפעיל לחץ על הסורים לשחרורו.

במסגרת המבצע, ארבו חיילי צה"ל, חלקם מוסבים לחיילים בצבא לבנון, לשיירה שכללה קצינים סוריים בכירים, שקיימו סיורים קבועים באיזור הר דב יחד עם חיילי צבא לבנון. לאחר שני נסיונות שנכשלו, אך לא נחשפו על ידי הסורים, הצליח הכח בנסיון השלישי, במהלך חילופי אש קצרים ללכוד את הקצינים, ובהם בין השאר תת-אלוף ושני אלופי משנה. החזקתם בישראל, הובילה בסופו של דבר למשא ומתן בו נמסרו הקצינים הסוריים, יחד עם עשרות שבויים אחרים, ובתמורה הוחזר איתן לישראל יחד עם עוד שני אנשי חיל האוויר שהיו שבויים בסוריה.

כתבנו על כמה קרבות בודדים מתוך הקרבות הרבים שידעה רמת הגולן לאורך ההיסטוריה. ברחבי רמת הגולן פזורות אנדרטות, פינות הנצחה, ובעיקר ישובים חיים ופורחים, שממחישים לנו מצד אחד את המחיר הכבד ששילמנו, ומצד שני את החיים שממשיכים ופורחים פה, הרבה מזה, בזכות אותם שמסרו את נפשם למענינו.

גם קשת יהונתן, קרוי על שמו של יוני וודק, אוהב הגולן, שחי וטייל את אדמת הרמה, וגם נפל עליה במלחמת יום הכיפורים, ואת שירת אהבת הגולן שלו, אנו מנסים להמשיך ולהנחיל הלאה לדור הזה ולדורות הבאים

להזמנות ופרטים נוספים